حتماً شما هم شنیدهاید که محل کار خانۀ دوم محسوب میشود. این حرف کاملاً درست است چون بیشترین زمان مفید خودتان در طول روز را در این محیط میگذرانید. بنابراین طراحی دفتر کار شما باید آرامش بخش و اصولی و زیبا باشد تا مغزتان بازدهی مناسب در حین انجام کار را داشته باشد.
طراحی و چیدمان مراکز اداری و کاری اهمیت ویژهای دارد. متاسفانه برخی از مدیران به این موضوع توجه ندارند و تصور میکنند هزینه کردن برای دفتر کار جزء هزینههای اضافی است. اما اگر بدانند که چه تاثیری بر روی میزان راندمان کارمندان و افزایش مشتری میگذارد، به این مسئله اهمیت بیشتری میدادند. اگر شما هم تصمیم به طراحی دفتر خود دارید اما با اصول آن آشنایی ندارید میتوانید با کارشناسان استودیو معماری طراز تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید.

فهرست مطالب
اهمیت طراحی دفتر کار
در گذشته مردم از تاثیر دکوراسیون محیط کار غافل بودند. اما امروزه دیزاین اصولی آن یکی از اقدامات اولیه برای راه اندازی کسب و کارتان است. اغلب افراد نگران هزینههای آن هستند اما به خاطر تنوع در متریال و سبکهای دکوراسیون با هر سطح از بودجه میتوانید محل کار خود را اصولی طراحی کنید. استودیو معماری طراز به شما نمیگوید چقدر هزینه میشود بلکه به شما میگوید چقدر میخواهید هزینه کنید تا محل کار رویاییتان را طراحی کنیم.
برخی از دلایل اهمیت طراحی محیط کار در زیر ارائه شده است:
- استفاده بهینه از فضا خصوصاً فضای کوچک
- ایجاد نظم در محیط
- افزایش راندمان و بازدهی و آرامش کارمندان
- احساس رضایت در مشتری و ارباب رجوع
- چیدمان اصولی و در نتیجه مدیریت راحتتر و بهتر تمام بخشها توسط مدیر
نمونه دیزاین دفتر کار کوچک
در زیر عکسهای دفتر کاری در تهران آورده شده است. متراژ آن 80 متر و در سال 2018 طراحی شد. طراحان پروژه علی راون پاک و بابک آبنار هستند.
منبع: archdaily
شش اصول مهم در طراحی دفتر کار
1. چیدمان فضای اداری
در طراحی داخلی دفتر کار به نحوه چیدمان مبلمان توجه بسیاری داشته باشید زیرا تاثیر فوق العدهای روی محیط میگذارد. به شکل و رنگ آن را نیز باید توجه کنید. چیدمان میزها و رعایت فاصله استاندارد و مناسب بین آنها نیز از نکات اساسی میباشد. به نکات حتماً زیر توجه کنید:
- در دفاتر قدیمی میز رئیس با کارمندان فرق میکرد. اما در طراحی مدرن برای زیبایی بیشتر از میزهای یکدست استفاده کنید. میتوانید برای تمایزاز تغییر رنگ کمک بگیرید.
- برای اسناد و مدارک از قفسههای که دسترسی راحتی دارند استفاده کنید. ظاهر آنها نباید در تضاد با مبلمان باشد.
- برای ارباب رجوع یک کناپه مناسب بگذارید. این کار به مشتری حس احترام میدهد و روی او تاثیر مثبت میگذارد.
- میز شلوغ و پر از برگه هم برای آرامش ذهنتان و هم برای مهمانان تاثیر خوبی ندارد. پس نظم را حدالامکان رعایت کنید.
- یک گلدان یا یک اکسسوری زیبا مثل قاب عکس زیبایی و آرامش و نشاط به دفتر کارتان میدهد.
- برای دیزاین دیوارها از پوسترها و قابهای ساده مینیمال استفاده کنید.
- حتماً فضایی برا برای ایجاد یک بورد اختصاص دهید تا بتوانید یادداشتهای مهم را آنجا بچسبانید. برای زیبایی از متریال متفاوتی استفاده کنید.

2. رنگ در طراحی دفتر کار
رنگ در دیزاین دفتر کار تاثیر بسیاری بر چگونه دیده شدن فضا و حس تمرکز کارمندان و ارباب رجوع دارد. اگر از رنگهای زیاد استفاده کنید یا به گونهای باشد که چشمها را به خود خیره کند، کارمندان تمرکز خود را از دست خواهند داد. رنگهای خنثی بهترین گزینه هستند. اما اگر میخواهید از یک رنگ خاص یا تند استفاده کنید میتوانید تنها یک دیوار مهم را برای این منظور انتخاب کنید.
نکته مهم بعدی اینکه هرگز از یک رنگ استفاده نکنید زیرا باعث یکنواختی و حس خستگی میشود. تا جایی که میتوانید از رنگهای جیغ و تبلیغاتی هم بپرهیزید.
3. نورپردازی مناسب دیزاین دفتر کار
یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی داخلی دفتر کار نور است. سعی کنید از نور طبیعی بهره مند شوید. اگر فقط از نور مصنوعی استفاده کنید دچار سر درد و خستگی چشم و کاهش بازده مفید در ساعات کاری خواهید شد. نسبت نور مصنوعی و طبیعی را رعایت کنید.
اگر دفتر کار شما بدون نورپردازی یا نورپردازی نامناسب باشد، رکود و کسالت به فضای خود خواهید آورد. برای همین طراحان به نورپردازی تاکید دارند. قبل از طراحی کارشناسان ما میزان نورگیری دفتر در بخشهای مختلف آن را کنترل میکنند. سپس از نورپردازی مناسبی استفاده میکنند. نور نباید آنقدر زیاد باشد که چشم را اذیت کند و باعث افت کیفیت کار کارمندان شود. آنقدرهم نباید کم باشد که باعث خستگی و یکنواختی در آنها شود.
نکات مهم در استفاده از نور مصنوعی
- از نور زیاد و شدید استفاده نکنید. هالوژنها گزینۀ مناسب هستند.
- نورهای سه بعدی باعث میشود فضای کوچک بزرگتر بنظر برسد.
- نورهای رنگی مثل قرمز و آبی به مرور زمان باعث ختگی چشم میشوند.

4. آوردن طبیعت در طراحی دفتر کار
اخیراً طراحان داخلی به طبیعت روی آوردهاند چرا که دوری از طبیعت باعث خستگی و کسالت در زندگی روزمره میشود. در طراحی داخلی دفتر کار نیز باید به این نکته توجه کرد. از گلدانها یا درختچههای آپارتمانی بهره ببرید تا باعث افزایش انرژی و آرامش و بازدهی کارمندان خود شوید. این کار هم محیط را زیباتر میکند و هم تاثیر مثبتی روی مشتری میگذارد. از شیوههای جدید پارتیشن سبز یا بام سبز در دفاتر کار استفاده کنید و طبیعت را به محل کار خود بیاورید. برای اینکه بدانید چه گیاهی مناسب محیط بسته است به مقاله معرفی 11 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی رجوع کنید.
5. دکوراسیون مینیمال دفتر کار
در طراحی دفتر کار اصل سادگی را رعایت کنید. اگر از میز و مبلمان ساده با توع رنگی کم استفاده کنید، محیطی بازتر و مرتب خواهید داشت. یکی از ایدهها جدا کردن بخشهای مختلف با طیف رنگی متفاوت است. با این کار محیط زیبا و در عین حال منظم خواهید داشت.
6. رعایت اصول ارگونومیک
امروز افراد بیشترین زمان خود را در محیط اداری و دفتر کار میگذرانند. اگر طولانی مدت پشت میز بشینید به مرور زمان دچار کمر درد، زانو درد و سایر بیماریها خواهید شد. به همین منظور در دیزاین دفتر کار، میز و صندلیهایی انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی استاندارد بوده و اصول ارگونومیک در آن رعایت شده است.

نکات مهم در طراحی دفتر کار
طراحان هنگام طراحی داخلی دفتر کار مواردی را مد نظر دارند. مثلاً نوع فعالیتی که در دفتر انجام میشود. یا اگر برند معتبر یا تازه واردی دارید، میتوانند با استفاده از لوگو در بخشهای مختلف، برند شما را به نحوی تاثیرگذار در معرض دید مشتری بگذارند. از عوامل دیگری که هنگام طراحی باید به آن توجه داشت موارد زیر هستند:
- توجه به ابعاد و مساحت دفتر
- استفاده از متریال و مصالح درجه یک
- خلق نقطه کانونی
- پارتیشن بندی مناسب
- کمک گرفتن از افراد متخصص و طراحان داخلی
- توجه به روحیه کارمندان